Охорона здоров’я є однією з провідних ланок національної безпеки країни, оскільки на неї покладено відповідальність не лише за здоров*я і трудовий потенціал сьогодення, а й за й прийдешні покоління. На жаль, негативна соціально-демографічна ситуація, економічні проблеми, військові дії на Сході, відсутність умов для впровадження обов’язкового медичного страхування гостро проявляються на здоров*я всіх верств населення.
Сьогодні першочерговими проблемами є поширення хронічних та соціально-небезпечних захворювань, рівень інвалідності та смертності, що призводить до скорочення середньої тривалості життя, шкідливі звички, малорухливий спосіб життя, неможливість, а часто, і небажання раціонально харчуватись. Як наслідок, на фоні зростання частини населення пенсійного віку, росте і частка постійно хворіючого населення, а середня тривалість життя в Україні вже сьогодні на 10-12 років коротша, ніж в країнах Європи. В 2014 році показник природного приросту в Україні «-3,9», а м.Рівне, в порівнянні з іншими регіонами України вже більше 10 років стабільно з позитивним природним приростом, тобто показники народження суттєво переважають показник смертності.
Намагаючись вплинути на показник смертності чоловічого населення в працездатному віці, ми ретельно відслідковуємо та аналізуємо причини їх смерті. Най більша проблема - смертність чоловічого населення в працездатному віці. І ось які невтішні результати за І півріччя 2015 року.
- З 26 померлих осіб працездатного віку від хвороб органів кровообігу – 20 чоловіки;
- З 2-х осіб померлих в працездатному віці від інфаркту міокарда – 1 чол. Статі;
- З 19 осіб працездатного віку, що померли від інсультів (всіх форм) – 18 чоловіки;
- З 43 осіб працездатного віку, які померли від злоякісних новоутворів – 29 чоловіки.
За кожною із цих цифр – людська трагедія, невтішні вдови, діти, що не отримали батьківської уваги та догляду, фінансові проблеми, зубожіння, економічні втрати держави.
Шановні чоловіки та їх дружини! На сьогодні в ЛПЗ міста є достатньо діагностичного обладнання, працюють кваліфіковані спеціалісти, надається медична допомога в повному об’ємі. Необхідно тільки пройти профілактичний огляд, вчасно звернутися за медичною допомогою, переглянути цінності в житті, відмовитись від тютюнопаління та інших шкідливих звичок, що так жорстоко вкорочують життя.
2015 рік, незважаючи на всі негаразди був доволі успішним для медицини Рівного. Безумовно, ми представляємо галузь, яка по своїм потребам може «проковтнути» не один річний бюджет міста. Сучасні діагностичні обстеження досить дорого вартісні, ліки та мед. Витратні матеріали стрімко виросли в ціні, в порівнянні з 2014 роком, ростуть витрати на комунальні платежі.
В 2015 році ЛПЗ міста Рівне вперше фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету. На Утримання міських закладів охорони здоров*я на рік виділено 160 млн. грн.. медичної субвенції. Цих коштів вистачає лише на заробітну плату працівників – 146 млн. грн.. та частково на оплату комунальних послуг – 13 млн. грн.. Решту витрат на утримання ЛПЗ взяла на себе міська влада і додатково виділила з міської скарбниці 25 млн. грн.. в т.ч.:
- Придбання медикаментів – 8,7 млн.грн.
- Продуктів харчування – 950 тис. грн..
- Забезпечення медикаментами пільгових верств населення – 6,3 млн. грн..
- Зубопротезування пільгових верств населення – 1,1 млн.грн.
- Паливно-мастильні матеріали та ін.. витрати – 1,5 млн. грн..
- Комунальні послуги та енергоносії – 6 млн. грн..
Кошти, передбачені на придбання медикаментів, спрямовуються насамперед на надання невідкладної та ургентної меддопомоги, забезпечення наркотичними знеболюючими препаратами, придбання перев’язувального та шовного матеріалу, кисень, рентген-плівка, середники для наркозу. В порівнянні з 2014 роком в 2 рази збільшилась кількість коштів, закладених на невідкладну меддопомогу, в 1,8 разів на придбання наркотичних знеболюючих препаратів. Безкоштовно надається допомога в травмпункті ЦМЛ (рентген обстеження, іммобілізація, перев’язувальний матеріал).
Щодо лабораторних досліджень. Левова частина скарг жителів міста протягом 2014 - 1 півріччя 2015 року була не неможливість пройти безкоштовні лабораторні обстеження в ЛПЗ міста. Протягом останніх 5 років, рівень фінансового забезпечення лабораторних обстежень мешканців м.Рівного з міського бюджету не перевищував 10-13% від потреби. Для забезпечення діагностичного процесу додатково залучались благодійні надходження. З метою покращення якості та доступності надання меддопомоги, зменшення фінансового навантаження на пацієнтів ЛПЗ в 2015 році на потреби лабораторної служби виділено значну суму коштів – 3146,3 тис. грн.. Це дасть можливість протягом поточного року забезпечити безкоштовне проведення значної кількості лабораторних досліджень в тому числі, профілактичних медоглядів освітян та медпрацівників. В порівнянні з 2014 роком бюджетні надходження на потреби лабораторної служби виросли майже у 8 разів.
В кожному ЛПЗ є перелік визначених лабораторних обстежень, які виконуються безкоштовно. З відповідним наказом управління охорони здоров*я ознайомлені працівники ЛПЗ. Контроль за його виконанням покладено на головних лікарів.
На жаль, для проведення високовартісних лабораторних досліджень все ж необхідно залучати позабюджетні кошти, оскільки коливання курсу валют суттєво вплинуло на подорожчання розхідних матеріалів. Фінансування об’єму лабораторних обстежень рівня 2013-2014 року в 2015 році буде складати близько 7 млн. грн..
Забезпечення медикаментами пільгових верств населення потребує окремої уваги. За підрахунками УОЗ в м.Рівне близько 60 тис. осіб мають право на пільгове лікування в амбулаторних умовах. В 2015 році для забезпечення потреб цієї категорії хворих з міського бюджету виділено 6,3 млн. грн..(для порівняння – 3,6 – 2014 р.). Безумовно, ріст цін та інфляція катастрофічно зменшила вагомість цих цифр, проте в порівнянні з іншими обласними центрами наші пацієнти в суттєво кращих умовах фінансового забезпечення. Хворі на цукровий діабет на придбання цукрознижуючих таблетованих препаратів отримали в 2015 році – 578,1 тис.грн., що в 2 рази більше, ніж в 2014 році (м.Луцьк – в 2015 – 52 тис. грн., м.Тернопіль – близько 400 тис. грн..). Безумовно це не покриває 100% потребу, проте суттєво зменшує навантаження на сімейні бюджети хворих з цукровим діабетом. Інсуліном хворі забезпеченні безкоштовно за рахунок обласного бюджету. Критична ситуація, що склалась в 2015 році з лікуванням хворих дітей на муковісцидоз вирішена завдяки виділенню матеріальної допомоги на лікування кожної з 6 дітей з міського бюджету та коштів благодійного фонду – «Допомога та підтримка».
Через проблеми з перереєстрацією оптово-відпускної ціни на життєво-необхідні препарати для лікування цього рідкісного (орфанного) захворювання, міські заклади не мали законної можливості придбати їх в аптечній мережі. Ні звернення до Прем’єр-Міністра України, МОЗ України, ні залучення громадських організацій не призвели до оперативного вирішення проблеми. Батьки не лишились наодинці зі своєю проблемою.
Після зустрічі міського голови з батьками хворих дітей все ж був знайдений механізм забезпечення коштами для лікування кожної дитини, а це від 1500 до 14000 грн. щомісяця. В м.Рівне проживає 7 дітей з фенілкетонурією, лікування яких забезпечується з міського бюджету. Придбання спеціального лікувального харчування для них – запорука їх повноцінного життя. В міському бюджеті на лікувальні суміші виділено в 2015 р. 712 тис. грн.. Всього на лікування дітей з орфанними захворюваннями в міському бюджеті закладено 1260,0 тис. грн.. (для порівняння в 2014 – 558,2 тис. грн..).
Суттєво збільшена кількість коштів на лікування інших пільгових категорій населення, в т.ч. 10 осіб з трансплантованими органами. На їх лікування в 2015 році заплановано 2471,4 тис.грн., що вдвічі більше, ніж в 2014 році. Щоденний прийом життєво-необхідних препаратів дає можливість повноцінного життя, незважаючи на важку перенесену операцію. Забезпечення хворих з трансплантованими органами цього року проводилось спільно з спеціалістами обласної клінічної лікарні. Проблема заключалась в тому, що один з лікарських засобів теж не пройшов перереєстрацію оптово-відпускної ціни і не міг бути придбаний за бюджетні кошти. На жаль, на процес перереєстрації не можливо вплинути з місцевого рівня, неодноразово УОЗ зверталось в МОЗ, до депутатів ВР, залучали громадськість, проте на сьогодні все ж є ряд препаратів, які потребують в першу чергу пільгові верстви населення, але через законодавчі проблеми міські заклади не мають можливості їх придбати. Це викликає незадоволення пацієнтів і проблеми в роботі лікарів.
На сьогодні на черзі пільгового зубопротезування в м.Рівне знаходяться близько 3 тис. осіб. В 2015 році на ці потреби виділено 1,1 млн. грн.. (в 2014 – 800 тис. грн..). На 01.09.2015 р. середня вартість зубопротезування 1 людини складає близько 900 грн. Тому додатково виділені кошти суттєво б зменшили соціальну напругу серед людей пенсійного віку.
Вперше в 2015 році медицина міста отримала фінансове забезпечення міської програми запобігання та лікування ССЗ. В структурі смертності населення м.Рівне (як і по всій Україні) захворювання системи кровообігу стоять на 1 місці. Більше 60% населення помирає саме від ССЗ. Забезпечення профілактичних заходів, високий рівень санітарно-освітніх знань та надання якісної меддопомоги можуть суттєво вплинути на якість життя хворих. В 2014 році на надання невідкладної допомоги серцево-судинним хворим використано 62,8 тис. грн.. В 2015 році в І півріччі виділено 200, 0 тис. грн.. для придбання наборів для коронарографії, що суттєво знизило витрати на проведення цього важливого діагностичного обстеження, адже вчасно виконана коронарографія запорука успішного лікування інфаркту міокарда, а проведення її з діагностичною метою попереджує його виникнення. Щороку в м.Рівне реєструється 360-380 випадків гострого інфаркту міокарда. Розуміючи важливість надання якісної медичної допомоги серцево-судинним хворим та використання сучасних методів діагностики в ході внесення змін в бюджет міста, на потреби Програми боротьби із ССЗ додатково виділено ще 500 тис. грн.., з них 60 тис.грн. буде сплановано на відкладну допомогу, а 440 тис. грн.. для придбання:
- моніторуючого обладнання в палату інтенсивної терапії кардіологічного відділення, що дасть можливість щохвилини оцінювати стан здоров*я пацієнта в критичній ситуації;
- інфузомати, що дасть можливість з філігранною точністю вводити лікарські засоби;
- електрокардіографи та дефібрилятори для потреб ЦМЛ.
Виділені бюджетні кошти разом з централізованими поставками лікарських засобів для надання невідкладної меддопомоги хворим з СЗ суттєво покращить рівень надання меддопомоги та зменшить фінансові витрати пацієнтів на лікування.
За рахунок коштів бюджету розвитку в 2015 році ЛПЗ оновлять матеріально-технічну базу. В поліклініці «Північна» завершена модернізація рентген-апарату, в ЦМЛ буде вирішена проблема автономного джерела живлення. Приймальне відділення хірургічний корпус та поліклініка ЦМЛ, де розташовані операційні блоки та реанімаційні відділення більше не будуть під загрозою вимкнен ня ел.енергії. Поліклінічні заклади (КЗ «Ювілейний» та Поліклініка № 2) проведуть тендерні процедури для придбання сучасного лабораторного обладнання (аналізатори гематологічні, фетальний монітор (для роботи жіночої консультації), холтерівські монітори та сучасний фібро гастроскоп). Для забезпечення пункту невідкладної допомоги поліклініки № 2 заплановано придбати санітарний автомобіль. Значну частину коштів виділено на придбання обладнання та ремонтні роботи найбільшого лікувального закладу міста ЦМЛ. В 2015 році заплановано провести ремонт (утеплення) фасаду поліклініки № 1 ЦМЛ, ремонтні роботи в очному відділенні. З метою зменшення тривалості оперативних втручань, лікування хворих із застосуванням сучасних методик, для операційного блоку травматологічного відділення планується придбати операційний ортопедичний рентген-прозорий стіл. Це дозволить врятувати значну частину хворих з поєднаною політравмою, покращить умови та якість роботи лікарів. Планується придбати сучасний фіброгастроскоп та новітній електрохірургічний апарат з функцією автоматичного заварювання судин. Це дасть можливість зменшити тривалість оперативних втручань і перебування хворого під наркозом, зменшить травматичність під час операції та кількість післяопераційних ускладнень.
Загалом, для проведення сучасних лапароскопічних операцій для пологового будинку РМР планується придбання лапароскопічної стійки з гістероскопом. Загалом в 2015 році з бюджету розвитку на оновлення бази та ремонт ЛПЗ виділено 5380,0 тис.грн. (в 2014 р. – 2675,0тис. грн..). В 2015 році ми очікуємо завершення добудови поліклініки № 2 РМР, яка на сьогодні досі не прийнята в експлуатацію. Загалом, рішенням останньої сесії МР, на поточні витрати ЛПЗ (медикаменти, ПММ, продукти харчування) додатково виділено 3083, 0 тис. грн. Окрім того, очікуємо ремонт інфекційного відділення ЦМЛ за кошти обласного бюджету, що попередньо складає 450, 0 тис. грн..
Протягом 8 місяців 2015 року 119 малозахищеним жителям м.Рівного, які потребують лікування (згідно з Положенням) через сесію міської ради надано матеріальну допомогу на загальну суму 252,8 тис. грн..
На часі питання термінового вирішення –підвищення заробітної плати працівникам медичної галузі. Висока інфляція і зростання цін сприяють подальшому зубожінню частини медичних працівників.
На жаль, імідж галузі, загалом, страждає через проблемні питання фінансування, невизначеність у впровадженні реформ, необхідність залучення додаткових коштів, висвітлення в ЗМІ роботи медичних працівників в негативному світлі. Повернення поваги до лікаря, медичної сестри, молодшого медичного персоналу зі сторони пацієнтів та їх родичів, самоповаги до себе та свої роботи, - основне завдання всіх, хто працює в керівних структурах галузі. Для мене, як начальника управління охорони здоров*я, це означає:
- Створення наглядової ради при УОЗ із залученням громадських діячів та ЗМІ;
- Контроль за наданням безкоштовної меддопомоги в межах кошторисних призначень кожній лікувальній установі;
- Робота з пацієнтами, ЗМІ з працівниками ЛПЗ щодо роз’яснення причин виникнення проблем галузі та їх запобігання, уважне та чуйне ставлення до пацієнтів.