Рішення Національної Ради реформ та пропозиції народних депутатів внесли до проектів законів щодо реформи фінансування охорони здоров’я, які парламент розгляне на поточній сесії.
«Це ключові законопроекти, які запустять незворотні структурні зміни в системі охорони здоров’я», – наголосив заступник міністра охорони здоров’я Павло Ковтонюк під час брифінгу, присвяченому змісту доопрацьованих законопроектів. Він подякував членам робочої групи, які представляли різні фракції в парламенті, а також позафракційним депутатам, які брали активну участь у роботі над законами.
«Було 2 етапи серйозної додаткової роботи над законопроектами – міжфракційна група за ініціативи БПП, де внесені окремі пропозиції, а також розгляд законопроектів на Національній раді реформ, яку скликав Президент України, і який так само запропонував кілька поправок до законопроекту. Пропозиції не змінюють модель реформи в цілому, – те, що ми називаємо фундаментом моделі, – але були окремі вимоги, які стосувались питання таймінгу реформи, нової інституції Національної служби здоров’я, як буде реалізована реформа у віддалених селах тощо», – розповів Павло Ковтонюк. Він відзначив, що пропозиції були враховані, і це дає надію на позитивне голосування в парламенті.
У свою чергу екс-міністр охорони здоров’я України Микола Поліщук зупинився на проблемах та можливому протистоянні, яке спричинить реформа: «Законопроект, який виноситься, – стратегічний, він спрямований на пацієнтів, а медикам дає мотивацію працювати. Чи потрібні до нього підзаконні акти? Звісно так. Будуть і постанови уряду, і накази міністерства, потрібні будуть і рішення на місцевому рівні, але основна стратегія – це спрямованість на пацієнтів. Так, змін буде багато і не треба їх боятися». Микола Поліщук відзначив, що супротив реформі буде жорсткий, адже вона зачіпає великі тіньові фінансові потоки як в фармацевтичному сегменті, так і на рівні керівної верхівки медзакладів. Разом з тим, потреба в реформі вже давно назріла. «Реформи в галузі можуть зробити лише не медики, – вважає Поліщук. – Основа реформ – економічна».
Довідково:
Як зазначалось під час брифінгу, рішення Нацради і депутатської робочої групи були імплементовані в законопроекти і суттєво покращили їх важливі частини:”
- Посилили процедуру затвердження складу та обсягу державного гарантованого пакету, збільшено роль Парламенту в цьому процесі. Статті законопроектів, що визначають державний гарантований пакет, було розширено шляхом наведення повного переліку всіх видів медичної допомоги, що входять у цей пакет. Крім того, додатково зазначено, що деталізований опис відповідних послуг є невід’ємною частиною державного гарантованого пакету медичних послуг та лікарських засобів, і що цей опис подається Кабінетом Міністрів України та затверджується Верховною Радою України у складі проекту про Державний бюджет України як один із його додатків.
- Запропонували новий, сучасний механізм нагляду за якістю медичної допомоги. З цією метою функцію розроблення стандартів медичної допомоги, проведення державної оцінки медичних технологій, а також акредитації закладів охорони здоров’я, починаючи з 2022 року, передається спеціально створеній для цієї мети державній некомерційній незалежній агенції. Поняттю оцінки медичних технологій надане прозоре законодавче визначення.
- Уточнили механізми забезпечення оплати за медичні послуги, що надаються іноземцям та особам без громадянства.
- На посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері організації фінансування надання медичних послуг та лікарських засобів, було поширено дію Закону України «Про державну службу». Крім того, для вибору та призначення Голови цього органу було запропоновано максимально прозору процедуру з використанням моделі, що передбачена законодавством для конкурсного відбору та призначення Директора Національного антикорупційного бюро України у відповідному законі.
- Запровадили надійний механізм для гарантування права на вільний вибір лікаря громадянам, що мають хронічні захворювання або проживають у сільській місцевості. Проект закону доповнено нормою, що забороняє лікарям відмовляти пацієнтам у взятті на обслуговування, зокрема, на підставі наявності у пацієнта хронічного захворювання, віку пацієнта, його або її соціального статусу, матеріального становища, а також зареєстрованого місця проживання.
- Законопроекти прозоро узгодили з заходами, що здійснюються в рамках реформи децентралізації. З цією метою їх було доповнено положеннями, що закріплюють право органів місцевого самоврядування фінансувати програми розвитку та підтримки комунальних закладів охорони здоров’я, місцеві програми надання населенню медичних послуг понад державний гарантований пакет, а також місцеві програми громадського здоров’я.
***
Короткий опис реформи: https://goo.gl/k0xnoZ